Många idrottsföreningar har liknande problem med sociala medier som många skolor. Det kan handla om ungdomar (och andra) som inte respekterar varandras gränser, en tuff, kränkande eller nedvärderande jargong eller konflikter och tjafs på träningen som flyttas över till sociala medier och gruppchatter när man går hem för att sen komma tillbaka till träningen dagen efter när utövarna möts igen med trist stämning och bråk som följd.
Det här påverkar trivseln, teamkänslan och måendet hos utövarna.
Vi har under åren besökt många idrottsföreningar runtom i landet där föreningen har bjudit in sina medlemmar till föreläsningar om unga och sociala medier med syftet att förtydliga regler och förhållningssätt under föreningens träningar, matcher, tävlingar etc och hur man är mot varandra digitalt.
Till exempel kan det vara:
– Bråk och tjafs på sociala medier bland ungdomarna i föreningen
– Filmer eller bilder som tas i laget och sen läggs ut på snapstories eller gruppchatten i taskiga sammanhang
– Bilder på medlemmar som byter om eller duschar
– Elaka kommentarer, hånskratt och kränkande uttryck på träningarna som sen blir bråk i lagchatten
– Hierarki, mobbning och grupperingar som skapar konflikter och utanförskap
– Trashtalk med motståndare eller andra lag på nätet som sen blir till fysiska bråk när man möts
Från föreningens håll vill man ofta visa att man tar det här på allvar och jobbar aktivt mot mobbning och kränkande behandling i föreningen.
Målgruppen kan vara både föräldrar och ledare men även föreningens ungdomar och det vi vill göra är bl.a:
– Öka medvetenheten: Nätmobbning är ett utbrett problem bland unga, och en föreläsning kan öka medvetenheten om dess effekter och hur man kan känna igen tecken på att någon är utsatt. Genom att informera och utbilda föreningens medlemmar bidrar man till att förebygga och hantera dessa problem.
– Stödja föreningens ungdomar och ledare: Föreningen kan stödja ungdomar och familjer som drabbas av nätmobbning och kränkande behandling. Genom att anordna föreläsningar kan föreningen ge verktyg och resurser för att hjälpa dem att hantera situationen.
–Främja en trygg och inkluderande miljö: Genom att diskutera om kränkande behandling digitalt och ta tag i de problem som finns på sociala medier gällande föreningen så kan man skapa en trygg och inkluderande miljö där alla medlemmar känner sig säkra och respekterade. Detta kan också bidra till att stärka gemenskapen inom föreningen.
Policys, regler och riktlinjer
Föreningen får förutom föreläsningar även färdiga policys, regler och riktlinjer som handlar bl.a om mobiler i omklädningsrum och foton på träningar, uppförande koder, kränkande behandling och värdegrund samt en plan för att implementera dessa i föreningen.
Dessa dokument får man revidera så att de passar föreningen.
Om du vill veta mer om vad vi kan erbjuda er förening så får du gärna kontakta oss genom att fylla i formuläret eller skicka ett mail till niclas.ottosson@nexpo.se
Kontakta info@nexpo.se för mer information och priser