Hur var det förr på de gamla populära ungdomssajterna?
Observera att detta är en rolig återblick och läsning om hur de äldre ungdomssajterna hanterade kränkningar och vilka regler de hade. Det här är ingen ny eller aktuell rapport. Frågorna ställdes år 2011 och flera av sajterna finns inte kvar längre. Och det här var resultatet
De tillfrågade sajterna var:
– Bilddagboken (bilddagboken.se)
– KPwebben (kpwebben.se)
– Hamsterpaj (hamsterpaj.net)
– Kamrat (kamrat.com)
– Moviestarplanet (moviestarplanet.com)- Ungdomar (Ungdomar.se)
– Fjortis (Fjortis.se)
– stardoll (stardoll.com)
– fragbite (fragbite.com)
– Stallet (Stallet.se)
Frågor till communities (2011)
Niclas ottosson på Nexpo utbildning har ställt frågor till några populära ungdomssajter för att reda ut hur de behandlar mobbning och kränkningar på deras sajt. Detta är det som de har svarat och kan förhoppningsvis hjälpa föräldrar och elever som har frågor kring hur de ska hantera olika situationer och vart de kan vända sig.
Frågorna skickades ut i februari 2011 och vissa av sajterna har inte svarat
Om du har en PDF så kan du klicka på en blåmarkerad länk genom att ställa eller hålla markören över den blå länken och trycka på knappen [ctrl] och därefter vänsterklicka på länken. Den angivna länken bör då öppnas i webbläsaren automatiskt om den är rätt angiven från den tillfrågades håll
1: Vad är det viktigaste står i era regler angående mobbning och kränkningar på er sajt?
Malin Bäcklund på KPwebben svarar:
Här är våra grundregler på KPwebben:
• Är mot andra så som du vill att andra ska vara mot dig.
• Kommer ihåg att mobbning och diskriminering på KPwebben är absolut förbjudet!
• Respekterar andra medlemmar på KPwebben, även om ni ibland tycker olika.
• Aldrig lägger ut personlig information på KPwebben.
• Inte spammar* i Prat eller på andra ställen.
• Har kul – både själv och med andra!
Tobias på kamrat.com svarar:
Våra regler finns att läsa på http://www.kamrat.com/sv/rules.htm
Alla som registrerar sig måste aktivt godkänna dessa regler (och förväntas därmed acceptera och följa dem).
Richard Rönnklint på Hamsterpaj svarar:
Vi har en kategori i våra regler som heter just ”Mobbning och uppmaningar till självmord” där det står ”Hamsterpaj tar kraftigt avstånd från mobbning. Mobbning av användare resulterar i stränga straff och i längden även IP-blockering från sajten.”
Erik Nahlen på Ungdomar.se svarar:
I våra regler står ”Genom din registrering accepterar du att inte använda sajten för att posta material, eller länkar till material, som kan uppfattas som stötande eller kränkande, t.ex. hets mot folkgrupp,sexuellt ofredande, trakasserier eller mobbning.”
Stardoll teamet svarar:
På Stardoll får du INTE:
* Svära eller skriva text som anspelar på sex eller är rasistisk
* Mobba andra medlemmar på Stardoll eller få dem att känna sig obekväma
* Fråga andra medlemmar på Stardoll efter deras (eller lämna ut det egna) lösenord, eller be dem lämna ut e-postadress, fotografier eller annan personlig information.
* Byta, sälja eller köpa konton av andra, eller sälja saker för mer än 500 Stardollars.
* Skriva ditt lösenord på annat ställe än i inloggningsrutan på Stardolls startsida
* Bryta mot lagen medan du besöker Stardoll eller uppmana andra att göra det
* Hävda att du tillhör personalen på Stardoll
Pontus Eskilsson på Fragbite svarar
Vi har en del regler för att förbygga mobbning och kränkningar på vår sajt, våra regler finner du här:http://www.fragbite.se/?content=forum.rulesFör oss är alla regler lika viktiga.
Viktor på fjortis.se svarar
Vi försöker i våra regler att vara tydliga med vad som är okej och inte. Vi har även valt att sätta upp några punkter (regler i korthet) som vi vill vara extra tydliga med och där kort det att läsa: ” Bete dig som folk”
Reglerna i sin fullhet går att läsa här:
Sandra på Moviestarplanet.com svarar
Vi tager børnenes opførsel og deres sikkerhed meget alvorligt på MovieStarPlanet. Det er absolut vores ansvar at sitet er et rart og sikkert sted at opholde sig.
2: Hur arbetar ni aktivt mot mobbning och kränkningar på er sajt?
Malin Bäcklund på KPwebben svarar:
KPwebben är en sajt för barn och unga i åldern 8-14 år (ungefär).
Vår målgrupp är de yngsta internet användarna. KPwebben är ofta våra medlemmars första kontakt med communities och den delen av internet. Därför är en viktig del vårt arbete att informera våra medlemmar om hur man är en schyst nätkompis och att stärka positivt beteende.
Om någon bryter mot de regler som finns på KPwebben förklarar vi alltid för medlemmen hur han/hon brutit mot reglerna och vad han/hon bör tänka på i interaktion med andra på nätet.
Detta gör vi på två olika sätt:
Allmän information riktad till samtliga medlemmar publiceras som inlägg direkt i aktuell tråd.
För att kontakta en medlem direkt använder vi KPost (internmejl).
Tobias på kamrat.com svarar:
Vi har anställd personal som arbetar med abuse dagligen (även helger). Vi är mycket beroende av tips och anmälningar för att kunna se vad som skrivs i privata meddelanden. Vi tar alltid emot alla anmälningar inom 24 timmar.
Richard Rönnklint på Hamsterpaj svarar:
Vi har ett 50-tal ungdomar som sitter i princip dygnet runt och kontrollerar så att folk håller sig till våra regler. Vi tar också hand om rapporterade inlägg inom en timme. Får vi ett mail om att någon har snott bilder eller identitet så brukar vi kräva att personen ifråga tar ett foto och håller upp en lapp med något meddelande som vi gäller. Enbart för att vi ska få bekräftat att det är rätt person vi pratar inte men och inte någon som utger sig för att vara någon annan.
Erik Nahlen på Ungdomar.se svarar:
Vi har så kallade ”Nätvandrare” från Fryshuset som fungerar ungefär som föräldrar på stan – men på nätet. Vi har även moderatorer som hela tiden kollar igenom forumet och ser att det inte pågår kollektiv mobbing. I september ska vi dessutom ha en mobbingvecka där alla ämnen kring detta tas upp reaktionellt. Sist men inte minst har vi en expert som är specialiserad kring mobbing.
Stardoll teamet svarar:
Vi uppmanar användare att rapportera dem som får dem att känna sig mobbade eller kränkta samt att vi regelbundet kör kampanjer mot detta. Senaste var:
”Beatbullying – The Big March” som du kan se här:
http://www.stardoll.com/en/contest/view.php?id=678
Safer Internet Day:
http://www.stardoll.com/el/contest/view.php?id=943&preview=edf3b8ebd8e8263a3904d819d830f1b9&clearCache=true
http://www.stardoll.com/sv/magazine/post/58520/safer_internet_day.html
BFF:
http://www.stardoll.com/en/magazine/post/45646/tales_from_the_bff_campaign.html
Pontus Eskilsson på Fragbite svarar
Vi har som sagt ett aktivt forum, vi har 24st moderatorer som jobbar aktivt med att rensa och hålla forumet rent och snyggt!
Viktor på fjortis.se svarar
Det viktigaste med ett ungdomscommunity är att försöka styra tonen/chargången som råder på sidan. Om ett fåtal medlemmar börjar bli väldigt aktiva med att skriva könsord och bete sig som idioter så kommer fler att haka på. Därför försöker vi sålla ut och hålla koll på användare som ligger på gränsen och stänga av de som trampar över.
Sandra på Moviestarplanet.com svarar
For at sikre dette overvåger vores moderatorer brugernes adfærd. Hvis en bruger ikke opfører sig ordentligt får brugeren en advarsel og hvis det sker igen, eller hvis brugeren er grov, så udelukkes brugeren fra spillet. Vi overvåger både om brugerne skriver i et upassende sprog, og om nogle brugere opfører sig mistænkeligt, såsom at spørge efter andres adresser eller lign. Vi vil gerne fange både dårlig opførsel og sørge for at der ikke er voksne, der udgiver sig for at være børn.
3: Vad kan man göra om man blir kränkt på er sajt?
Malin Bäcklund på KPwebben svarar:
Vi uppmanar våra medlemmar att anmäla inlägg eller bilder är oschysta eller på annat sätt olämpliga.
Så här står det på KPwebben:
I varje skrubb, varje klubb, vid varje album-bild, dagboksinlägg och vid varje inlägg i Prat finns det en liten Anmäl-länk eller en symbol – djungeltrumman. Klickar du på djungeltrumman/länken får du upp en ruta där du ska fylla i vad det är du vill anmäla och varför. Sedan skickas informationen till KP så att vi eller en moderator (vuxna som håller koll på KPwebben) kan titta närmare på det. Genom att anmäla kan du hjälpa till att göra KPwebben till en säker plats!
När ska jag slå på djungeltrumman?
Du ska klicka på trumman när du upptäcker något som känns olämpligt eller bryter mot KPwebbens regler. Här är några exempel:
När du själv känner dig ledsen eller sårad på grund av vad någon annan sagt på KPwebben.
När du tycker att någon mobbar eller kränker en annan person på KPwebben.
När du tycker att någon svär eller använder könsord på ett grovt eller onödigt sätt.
När någon lämnar ut kontaktuppgifter som till exempel msn/epost/telefonnummer öppet så att andra kan se.
När någon spammar (skriver flera nonsens-inlägg bara för att förstöra).
När någon har laddat upp bilder som känns olämpliga eller skrämmande.
När någon har skrivit något som får dig att känna dig skrämd, ledsen eller äcklad (till exempel om våld, sex eller droger).
Tobias på kamrat.com svarar:
Anmäla till oss, så kollar vi upp det
Richard Rönnklint på Hamsterpaj svarar:
Du har en blockerafunktion i din gästbok som du kan använda mot irriterande människor. Du har också en rapporteraknapp i forumet, gästboken, fotoalbumet och kommentarer i underhållningsdelen. Känner du dig orättvist behandlad av någon ordningsvakt så kan du kontakta någon administratör.
Erik Nahlen på Ungdomar.se svarar:
Kräkningar kan anmälas till våra moderatorer via anmälningsfunktionen, som finns tydligt placerad i forumet, i fotalbumen, bloggen och på allas personliga sida. Det går också att kontakta en moderator direkt genom att skicka ett personligt meddelande.
Stardoll teamet svarar:
Om man blir kränkt på vår sajt, kan man blockera användaren och anmäla den till oss.
Pontus Eskilsson på Fragbite svarar
Om man blir kränkt eller liknande på vår sajt, så klickar man på ikonen ”anmäl” – Då får våra moderatorer upp en rapport om detta och fixar det så snabbt som möjligt! Det går även bra att maila ”support@fragbite.com”
Viktor på fjortis.se svarar
Att blockera en användare som beter sig illa är det snabbast och bästa sättet. Vi rekommenderar givetvis att man som drabbad användare gör en anmälan också. En anmälan går att göra på i stort sett vad som helst, det kan t ex vara en bild, en kommentar eller en användare. Det som är bra med att göra en anmälan är att en administratör/moderator blir uppmärksammad. Om man är osäker på om det är läge att göra en anmälan så bör man göra en, låt moderatorn avgöra om det är ett regelbrott eller ej och om en varning eller avstängning är på sin plats.
Sandra på Moviestarplanet.com svarar
For at hjælpe vores moderatorer med at fange de brugere som bryder reglerne, er det muligt at anmelde en anden bruger på sitet, hvis denne ikke følger reglerne. Dette er en hjælp til vores moderatorer og er ikke et udtryk for at vi mener at det er brugernes eget ansvar. Vores moderatorer overvåger også chatten på sitet af de ikke rapporterede brugere og undersøger om de opfører sig mistænkeligt. For at hjælpe vores moderatorer med at fange mistænkelige brugere har vi udviklet nogle tekniske hjælpeværktøjer som gør at vi kan lokalisere disse.
Selv om at vi gør rigtig meget for at komme den dårlige opførsel til livs, vil det altid kunne forekomme at en bruger opfører sig dårligt på sitet. Det kan også ske at en voksen bruger udgiver sig for at være et barn. Hvis en bruger bryder reglerne eller opfører sig mistænkeligt får brugeren en advarsel eller bliver lukket ude fra sitet, men vi kan først gøre dette når brugeren rent faktisk har brudt reglerne, da vi ikke kan forudse hvem der vil gøre det. Det vi derimod kan gøre er at fange det så hurtigt som muligt og få advaret eller udelukket brugeren, så det ikke sker igen.
4: Vad händer när man gör en anmälan till er angående bilder eller kränkande kommentarer och vilka kan se anmälan?
Malin Bäcklund på KPwebben svarar:
När något blir anmält skickas en rapport till KPwebben. En vuxen moderator läser anmälan, kontrollerar aktuell bild eller inlägg och bedömer om det bryter mot reglerna. Om inlägget eller bilden bryter mot reglerna kontaktar moderatorn medlemmen med KPost. I KPosten förklarar vi vad som bryter mot reglerna och vilken åtgärd vi vidtar (tillexempel raderar inlägg, bilder, utdelar en varning eller stänger användaren tillfälligt eller permanent).
Tobias på kamrat.com svarar:
Bara vi kan se en anmälan, och den är alltid anonym (d.v.s vi berättar aldrig vem som gjort anmälan). Först kollar vi alltid upp alla anmälningar så att de är korrekta (vi får tyvärr in ganska mycket falska och felaktiga anmälningar). Vad gäller bilder är det ibland svårt för oss att avgöra om bilden är stulen eller verkligen föreställer sidans ägare. Så vi gör alltid en bedömning från fall till fall. Om vi konstaterar regelbrott kan vi varna personen vid milda regelbrott, kasta ut och spärra vid allvarligare regelbrott, och i de fall då det även kan vara fråga om lagbrott kan vi skicka information till polisen. Vi samarbetar mycket med rikskriminalen när vi träffar på fall som rör sexualbrott, grooming och misstänkta pedofiler.
Richard Rönnklint på Hamsterpaj svarar:
Anmälan kommer upp i vårt system där alla ordningsvakter får en notis om att en ny rapport har kommit. Där står det vem som rapporterar, vad den rapporterar och om rapportören skrev någon anledning. De som kan se rapporten är ordningsvakter och uppåt. Den rapporterade får aldrig vet vem som rapporterade.
Erik Nahlen på Ungdomar.se svarar:
Så fort en anmälan dyker upp ser våra moderatorer och administratörer den, och agerar sedan utifrån våra regler. Exempelvis delas det ut en varning, och i grova fall eller när någon kommit upp i flera varningar bannas personen från sidan.
Stardoll teamet svarar:
Det är bara vi ser anmälan. Den som anmäls får en varning eller stängs av beroende på vad som har hänt.
Pontus Eskilsson på Fragbite svarar
De som kan se anmälan är våra redaktörer samt moderatorer.
Viktor på fjortis.se svarar
Om en anmälan sker så tar en administratör och ser över vad som skett. Är det t ex en bild som blivit anmäld så görs en ny granskning av bilden och tas eventuellt bort om den inte är i linje med våra regler. Är det en kommentar eller ett mail som anmäls så läser administratören vad som skrivits och tar eventuellt bort. Är det en grov kommentar så varnas avsändaren. Avsändaren granskas dock ytterligare vid en anmälan för att ta reda på om han eller hon beter sig illa mot andra medlemmar också och i så fall stängs av frågan sidan.
Sandra på Moviestarplanet.com svarar
Udover at overvåge enkelte brugere, overvåger vi også IP-adresser for at kunne detektere om en person opretter mange forskellige brugere som bruges på skift, for at prøve at skjule eventuelle overtrædelse af reglerne og dårlig opførsel. Hvis vi detekterer at der fra en IP-adresse foregår dårlig eller mistænkelig opførsel, så udelukkes denne IP-adresse fra at kunne logge ind på sitet.
Når vi får en henvendelse fra en forældre til et barn på sitet tager vi det meget alvorligt og får løst problemet. Langt de fleste forældre er meget positive og syntes at det er et rigtig godt site som både de og deres børn er glade for. De fleste henvendelser drejer sig om børn der har givet deres password til andre som derved har stjålet deres profil. Vi har kun fået enkelte henvendelser fra forældre vedrørende sproget på på sitet. Hvis et barn eller forældre kontakter os vedrørende et upassende brugernavn, som er lavet for at støde andre, så sletter vi dette med det samme
Man kan ikke uploade billeder af sig selv på vores site.
5: Vid en eventuell polisanmälan mot en enskild medlem på er sajt, vad hjälper ni till med?
Malin Bäcklund på KPwebben svarar:
Om det skulle hända kommer vi att bistå polisen med information. Bilder och inlägg som loggats på sajten samt registrerade användaruppgifter som mejladress, telefonnummer, födelsedatum och ip-adress.
På den här sidan kan du läsa mer om reglerna på KPwebben: http://kpwebben.se/reglerochallmannavillkor/
Tobias på kamrat.com svarar:
Vi hjälper alltid till vid polisutredningar och lämnar ut den information vi har om användare om polisen begär ut det (t.ex. meddelandeloggar, IP-adresser, osv). Vi lämnar enbart ut känslig information till polis så man måste först göra en polisanmälan och be polisen begära ut informationen från oss (d.v.s. vi skickar aldrig ut känsligt information till någon annan än polis)
Richard Rönnklint på Hamsterpaj svarar:
Vi hjälper polisen med det vi kan. Varje fall är unikt så det är svårt att svara på, men oftast handlar det om uppgifter eller loggar över en konversation.
Erik Nahlen på Ungdomar.se svarar:
Vi hjälper och stödjer så mycket vi kan, vilket så klart skiljer sig från fall till fall, och vi har även en fast kontaktperson hos polisen.
Stardoll teamet svarar:
Vi hjälper till med att ge ut den informationen som Polisen frågar efter.
Pontus Eskilsson på Fragbite svarar
Vi samarbetar med polisen, så enklast är om polisen kontaktar oss i ärendet.
Viktor på fjortis.se svarar
Vid en polisanmälan blir vi kontaktade av polisen. Vi har valt att köra med öppna kort mot polisen och vi hjälper därför dem i största möjliga mån. Om det dock är en privatperson som gjort en polisanmälan och sedan personligen försöker få ut uppgifter och liknande så försöker vi hjälpa till men på ett betydligt mer kontrollerat sätt. Vi lämnar nämligen inte ut kontaktuppgifter och personliga konversationer till privatpersoner. Det är med andra ord rekommenderat att göra en polisanmälan om något allvarligt har hänt eftersom polisen har betydligt enklare för att få ut uppgifter från oss.
Sandra på Moviestarplanet.com svarar
Hvis det når så vidt som til en politianmeldelse, så er vi selvfølgelig behjælpelige med at sende al den nødvendige dokumentation til polititet.
Rapporten som PDF